Relatieloket helaas onmisbaar

Jeroen van der Laan
Door J. van der Laan op 27 december 2023 om 17:00

Relatieloket helaas onmisbaar

Onlangs is de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht een relatieloket gestart. Dit plan was op initiatief van de SGP-ChristenUnie opgenomen in het coalitieakkoord. Raadslid Jeroen van der Laan: “We moeten al het mogelijke doen om echtscheidingen te voorkomen. Daarom is dit relatieloket helaas onmisbaar.”

Uit onderzoek blijkt dat een echtscheidingssituatie op plaats drie van de top vijf van problemen van volwassenen in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht staat. Daarom schreef Raadslid Jeroen van der Laan enkele jaren gelden  - samen met Martine Kamphuis - een manifest over echtscheidingspreventie. Hieruit bleek dat kinderen een deel van hun zelfvertrouwen verliezen bij een echtscheiding, er sprake kan zijn van gedragsveranderingen en er op latere leeftijd meer problemen kunnen ontstaan. Daarom is de SGP-ChristenUnie blij dat er onlangs een relatieloket is gestart. Daar kunnen inwoners tijdens het spreekuur kosteloos en anoniem terecht voor advies over het oplossen van relatieproblemen. Binnen het relatieloket is aandacht voor iedereen, en dus ook voor inwoners met een christelijke achtergrond. Om deze reden participeert De Vluchtheuvel ook in dit relatieloket.

In veel gemeenten zijn er scheidingsloketten om een echtscheiding soepeler te laten verlopen. “Wij vinden het goed dat we nu aan de andere kant beginnen:  het bieden van hulp aan ouders die samen hun relatiezorgen willen aanpakken.” Jeroen werkt in het onderwijs en binnen de acute zorg in een ziekenhuis en ziet daar dagelijks de gevolgen van instabiele of verbroken relaties. Hij geeft aan te geloven in de grote waarde van stabiele huwelijken en van gezinnen. “Voor een gezonde Ambachtse samenleving zijn hechte gezinnen van groot belang: het geeft kinderen een stevige basis voor de rest van hun leven. Een gezin biedt stabiliteit, structuur en vertrouwen. Wij zien het huwelijk als een gave van God die in de schepping is gegeven.” Van der Laan is duidelijk over het feit dat de gemeente niet kan voorkomen dat er echtscheidingen plaatsvinden. “Maar we kunnen er wel alles aan doen om relaties stabieler te maken.” Het Relatieloket is gevestigd in de Huiskamer van de Wijk in ontmoetingscentrum Wielstaete en geopend iedere dinsdag van 14.00 tot 16.00 uur.